zondag 1 juni 2014

Voor op de BBQ - Aardappelspiesjes

De afgelopen weken hebben we het echt getroffen wat betreft het weer hier in Nederland, heerlijke temperaturen en iedereen die de tuin weer induikt....

Typisch is dat, 1 dag mooi weer en hup iedereen in de auto naar de tuincentra's, bbq's die weer gepoetst worden en klaargezet, nieuwe gasflessen in aantocht of houtskool en briketten op voorraad.

De tuin word weer zomerproof gemaakt, onkruid tussen de tegels weg, groene aanslag verwijderen, de hele straat met hoge druk in de weer en zomerkleren weer vooraan in de kast echt ik verbaas me er ieder jaar weer over.

Normaal gesproken ben ik nooit zo enthousiast over de zomer (i know, shoot me) met temperaturen boven de 25°C kan ik echt wel huilen, ik vind het echt niks, nou moet ik mezelf even uitleggen, het is niet dat ik niet van mooi weer houd, dat vind ik wel ok, maar alleen op vakantie, als je niets hoeft te doen, niet 4 kinderen hoeft te entertainen, je geen eten hoeft te koken, boodschappen hoeft te halen en een huishouden moet runnen! DAN als dat allemaal niet hoeft.... vind ik het ook heerlijk.

Je schijnt dan "rustig" te moeten doen, je niet druk maken.... Mja, hoe doe je dat dan? Als het huis compleet ontploft is en er nodig stofgezogen moet worden, (lees: speelgoed door de kamer, zand uit de zandbak van boven naar beneden in huis, 2 katten die verharen een viervoeter die zelf een zandbak had moeten zijn, ijscostokjes op de vloer, kleverige vingertjes afdrukken rondom de tafel, vies zwemwater omdat de kids van tot hun oren tot hun tenen in de zonnebrandcrème zitten, wasmand gevuld met handdoeken vol zonnebrand en chloor, kleren vol ijs. Hoe blijf je dan rustig? Terwijl je je stofzuiger, allesreiniger en wasmachine hoort schreeuwen? Want ja.... typisch nederlands, we willen ook "gastvrij" zijn en ik weet niet waar ik daar de fout in ga met denken, maar "gastvrij" staat bij mij equivalent aan opgeruimd en netjes... Het was echt tot een paar jaar terug zo erg dat ons huis zo spik en span was dat het zo in VT wonen kon, ja dat lees je goed KON, nu niet meer, het lukt me met 4 kids gewoon niet, de oudste van 10 en 9 helpen dan wel weer waar ze kunnen maar creëren in wonderwel 2 nanoseconden terwijl ze "gewoon" een broodje smeren zo'n ontzettende zooi dat ik aan de gang blijf, ik klaag absoluut niet, ik ben dol op mijn 4 monsters, maar dat weer hier in Nederland..... 

Geef mij maar herfst, maar écht ik houd zo van de herfst, de geur wat rond hangt, vooral in het bos, de dreiging van regen, soms een heerlijk zonnig dagje, temperaturen waar je je tegen kunt kleden, kaarsjes weer aan, vroeg donker, stoofpotjes en baksels in de oven, extra dekens op bed, hete baddersessies. 

Goed ik dwaal weer eens vreselijk af, want dit jaar ga ik het anders doen, ik ga gewoon de complete maanden met mooi weer benutten als Vitamine V(akantie). Ik laat de boel de boel, ookal betekent dat een complete chaos, ook in mijn hoofd, ga ook met de kids plonsen in het zwembad, picknickmanden vullen en met ze naar zee, ookal zit er dan nog een was in de wasmachine en afwas tot aan het plafond.... Ook dit jaar ga ik genieten van een boek in de zon terwijl er zandkastelen worden gemaakt en fietstochtjes gemaakt. En waar ik nog meer van ga genieten is van een man die kookt.... Mijn man om precies te zijn, die vind niks mooiers dan bbq-en, is het avondeten ook geregeld (en schrijf ik er wel een blogje over :-)

Hier het eerste: Aardappelspiesjes

Bron foto: jumbo
Ingrediënten:

  • 500 gr. krielaardappeltjes in schil;
  • Satestokjes;
  • Olijfolie;
  • Verse rozemarijn;
  • Zout/Peper/Cayennepeper.
  1. Kook de krieltjes ca. 8 min. voor. Snijd ze in stukjes en rijg ze aan een spies.
  2. Besprenkel je spiesjes met olijfolie en maak op smaak met de kruiden.
  3. Grill de spiesjes in ca. 5 minuten op de grill/bbq.
- Eet Smakelijk -




Geen opmerkingen:

Een reactie posten