maandag 26 mei 2014

Perzik Crumble

Ik ben gék op perziken, nee dat is een understatement...
 ik ben knettergek op perziken, alles met perziken vind ik lekker, behalve wasverzachter dan... Maar de geur, ja die dan weer wel.

Dus zodra de groenteboer, de markt en ja zelfs de supermarkten hun schappen weer aanvullen met deze donzige geur en smaakballetjes ja dan ben ik verkocht en moet ik ze meenemen!

Ik vind perziken (liefst wilde) heerlijk om zo op te snoepen, maar onlangs maakte ik een perzik - crumble en jaaaaa die was goed in te nemen, heerlijk makkelijk maar vooral super lekker ook als toetje! Met een bolletje vanille ijs en je zit gebakken!



Ik vind perziken ook zo'n typische belofte... "mooi weer komt er weer aan!" wij hebben er in elk geval heerlijk van lopen snoepen als toetje, heerlijk in de tuin nog wat laatste lente zonnestralen oppikkend! 

Wat ook leuk is, kinderen kunnen lekker helpen! Of als ze wat groter zijn, zelf maken! 

Ingrediënten:

  • 10 kleine perziken, ontpit en in 4-en (hoeft niet geschild te worden);
  • 45 gr. Lichtbruine basterdsuiker;
  • 2 el. Bloem;
  • Rasp van citroen en sap van ½ citroen.
Voor de crumble:

  • 120 gr. Bloem;
  • 60 gr. Lichtbruine basterdsuiker;
  • Snufje kaneel;
  • 1 Beker havermout;
  • Handvol amandelen;
  • Snuf zout;
  • ½ tl. Bakpoeder;
  • 120 gr. Blokjes boter (koud!!!)
Bereidingswijze:

  1. Verwarm de oven voor op 190°C.
  2. Meng de perziken met de droge ingrediënten + citroen goed door elkaar en doe dit in een ovenschaal of verdeel dit over ramequins. 
  3. Dan in een aparte kom de crumble ingrediënten met elkaar mengen en bovenop de perziken verkruimelen.
  4. Zet in de oven voor 34/40 min. Geniet van de geur uit je oventje en zorg alvast dat je vanille ijs kan bekomen uit de vriezer.
  5. Serveer met een bolletje ijs en GENIETEN!
Laat het vooral weten of jij de perzik crumble gaat maken! Het kan natuurlijk ook met ander seizoensfruit appel, of nectarines, rabarber noem maar op. 

- Eet Smakelijk -

Geen opmerkingen:

Een reactie posten