woensdag 2 april 2014

Gevulde paprika's op nonna's manier!

Owwww.... ik verlang naar de zomer! Maar dan niet met 30 graden en snikheet gedoe enzo, maar naar een zonnetje, zwembad in de tuin, kinderen die lief met elkaar spelen, deuren open en eten in de tuin, tot voor het naar bed gaan gewoon nog buiten kunnen zitten en geen jassen aan hoeven 's ochtends.... Dát! Die zomer...

Afgelopen zomer was dit receptje een HIT hier in huis, hoe vaak ik dit gemaakt heb? Ik kan het niet meer tellen, het is (zal eerlijk zijn) niet een 1,2,3 receptje maar ow ow ow.... Wat krijg je er veel voor terug!

Bron foto: cooksos


De kinderen waren hier net als ons verslaafd aan en nog steeds vragen ze het met enige regelmaat, maar zoals ik al aangaf, vind ik dit meer een zomer oven receptje dan in de winter, wanneer ik liever andere dingen uit de oven tover.

Maaaaaar, wat in de zomer kan, kan in de lente ook duhusss als je net als ons alvast een voorproefje van de zomer wilt? Maak dan zéker dit receptje, ook als je niet zo'n fan van paprika's bent zal dit receptje je nog doen verassen!

Ingrediënten:


  • 4 Grote paprika's geroosterd, gepeld (vocht bewaard) zorg ervoor dat ze niet stukgaan! (Je kunt smokkelen om geroosterde paprika's uit pot te halen, maar....dat is een beetje vals spelen hoor ;) jaaaa, zou ik NOOIT doen, ahum...;
  • 500 gr. Gekruid Rundergehakt;
  • 200 gr. Rijst, kook volgens instructie maar giet 10 min. voor einde kooktijd af (de rijst kookt verder in de paprika/oven) en laat afkoelen;
  • 3 el. Verse basilicum en peterselie;
  • 25 gr. Geraspte Parmezaanse kaas;
  • 1 bol Mozzarella in blokjes;
  • 1 ei;
  • 6 Tomaten in stukjes (Roma heeft mijn voorkeur);
  • 3 teentjes Knoflook;
  • Olijfolie;
  • Zout en peper naar smaak.
Het makkelijkst vind ik om dit receptje te maken wanneer alles al klaar staat, dan kun je zo aan de slag en is het zo gefixt! Easy peasy, maar doe wat jij handig vindt! 

Bereidingswijze:

  1. Verwarm de oven voor op 190°C.
  2. In een grote kom, mix je tomaten tezamen met het vocht uit je paprika's en zet dit eventjes apart. (als ik mijn paprika's heb geroosterd leg ik ze altijd in een diep bord en leg daar iets zwaars op, zodat het vocht er zoveel mogelijk uit geperst word);
  3. In een aparte kom, voeg samen je gehakt, ei, kruiden, Parmezaanse kaas, mozzarella en ca. 200 gr. van de tomatenmengsel of flinke handvol, rijst (afgekoeld), zout en peper.
  4. Verdeel dit mengsel evenredig over je paprika's, zorg hierbij ook ervoor dat ze niet stuk gaan... 
  5. Sprenkel over je overgebleven tomatenblokjes wat olijfolie en voeg je knoflook toe, strooi ook wat zout en peper erdoor. Mix tezamen.
  6. Doe wat tomatenmengsel op de bodem van een ovenschaal (deze moet zo groot zijn, dat er 4 paprika's best strak erin passen) plaats je paprika's in je ovenschaal en daaroverheen je overige tomatenmengsel.
  7. Sprenkel wat olie over de top van je paprika's en tomaten en bak ze in de oven ca. 45 min. of totdat je paprika's goudbruin zijn en je gehakt in het midden gaar! Serveer meteen uit de oven.
Ik hoop echt dat jullie het aandurven om dit receptje eens te gaan maken, want echt het is zo verrassend lekker! Iedereen moet dit eens gegeten hebben!


- Buon Appetito -

Geen opmerkingen:

Een reactie posten