zondag 29 december 2013

Focaccia met gekaramelliseerde ui!

Whaaaaaa, owwww mensen echt houd je vast, nee heus, ga zitten houd je stoel vast, schuif stevig in je stoel want ow ow ow ow ow owwwwwwwwww wat heb ik toch een lekker receptje voor jullie!

Ja, ja? Dat zeg je vaker, hmmm da's waar, maar dit is echt ik heb er gewoon niet een ander woord en al zeker geen nederlands woord voor....


DEFINE
"goddelijk"
HEMELS
magnifique
-Verona-




Dit brood heb ik nu in totaal 4x gemaakt in 1 maand tijd en ik krijg gewoon géén kans om een foto te maken van erna, alsin nog niet aangesneden geheel! Dus excuses voor deze foto's van aangesneden en laatste stuk focaccia, maar ..... don't shoot me! I'm te messenger.

In mijn beleving was focaccia brood altijd super droog en helemaal niet fluffy, maar moet je de onderste foto zien, whooaaaaaah daar wil je toch induiken? Ja he? Eerlijk, het is gewoon super duper lekker! Wat ook leuk meegenomen is, het is ook zó leuk om te maken! Echt, gewoon dit receptje printen, mij op je knie-en, knieën, knieen? Bedanken en de keuken induiken!

Wat heb je nodig voor deze jummie nummie-ness:

Ingrediënten:

Voor het deegje:

-500 gram Bloem;
-60 ml. Olijfolie (extra vierge);
- 1½ tl. Zout;
- 240 ml. Lauw warm water;
- 2 el. Suiker;
- 1 Zakje Gist (of 7 gram);

Na de 1e keer rijzen:

- 1½ el. Verse Rozemarijn;
- 4 Teentjes knoflook in dunne plakjes;
- 1 Bol Mozzarella in kleine stukjes (zo groot als dobbelstenen);
- Extra Vierge olijfolie om mee te besprenkelen
- Peper en zout;

Ui topping:

- 2 Grote uien in ringen;
- 2 el. Boter ongezouten;
- 1 el. Olijfolie om in te bakken;
- 2 tl. Gedroogde Tijm;
- Zout en peper naar smaak;
- Parmezaanse kaas.

Plan de campagne:

Foto 2
  1. In een kommetje het water met gist, suiker mengen en even aan kant zetten;
  2. In je mixer de bloem, zout en olie mixen tot een mooie massa, voeg zodra je water met gist wat is gaan schuimen je water/gist/suiker mengsel toe.
  3. Mix je deegje met kneeghaak het liefst, zéker 10 min. op een rustig tempo tot een mooie bal.
  4. Leg in een ingevette kom je deegbal en kwast met wat olijfolie je deegje ook in zodat deze niet kan uitdrogen, niet overdrijven met olijfolie. Laat afgedekt met plastic folie 70 minuten je deegje rusten.
  5. Leg je deeg in een rechthoek op je ingevette bakblik, ik duw hem altijd net zo groot als me bakblik en prik er met je vingers gaatjes in. (hier komen je lekkere dingen in). Zie foto 1 hieronder.
  6. Besprenkel nu je deeg met wat olijfolie en strooi er wat peper en zout evenredig overheen. In de gaatjes doe je wat rozemarijn en plakjes knoflook verdeel het netjes.
  7. Dek je brood af met een schone theedoek en zet aan de kant op een tochtvrij plekje voor ca. 30 minuten.
  8. Intussen bak je in een pan met je olijfolie én boter je uien zachtjes aan. Voeg je tijm, zout en peper toe en karamelliseer in ca. 30 min. langzaam tot een mooi mengsel en laat nog ca. 10 minuten afkoelen.
  9. Strooi je mozzarella blokjes over je deegje en met een vork je uienmengsel, ondertussen je oventje voorverwarmen op 200°C
  10. Voor een extra lekkere dimensie rasp je wat parmezaanse (echte, niet die afgeschraapte van de vloer van de fabriek in een strooibus parmezaan, maar de échte parmigiano reggiano. Je zult géén spijt hebben! (zie foto 2 hierboven).
  11. Bak je brood in ca. 25 minuten goudbruin. Geniet van de geur die uit je oven komt en probeer je te beheersen voor ca. 3/4 minuten voor je gaat aanvallen. Maar dan...... geen woorden voor, ik zou zeggen maak het gewoon en dan snap je me!
Foto 1
Laat zeker weten wanneer je dit receptje gemaakt hebt, vind ik heel erg leuk, plaats foto's op mijn twitteraccount (missveroon) of op facebook, whatever! Leuk!

-Eet smakelijk-








Geen opmerkingen:

Een reactie posten