maandag 4 november 2013

(niet officiële ssssttt) Foodblog Swap - Tarte Tartin! En hoe verbrand je vliegensvlug je vingers?

Na een oproepje op twitter te hebben gelezen van Elize van Eat Cook and Love  waar ze twitterde te laat te zijn voor het aanmelden van de Foodblog Swap van Oktober, twitterde ik haar terug, of ze het leuk vond om "onofficieel" een swap met mij te doen en zo geschiedde... 

Ik maakte van haar blog een receptje wat ik nog niet eerder had gemaakt, maar wat me uitermate geschikt leek voor de visite die we zouden krijgen, dus zo gezegd zo gedaan!




Tarte Tartin

Ingrediënten:

  • 6 Plakjes Bladerdeeg;
  • 5-6 Goudreinetten;
  • 2 Citroenen;
  • Kaneel;
  • Kardemom;
  • Roomboter, ca. 50gr.;
  • Suiker, ca. 50gr;
  • Roomboter om schaal mee in te vetten;
  • Slagroom.
Zo ga je te werk:

Schil de appels en maak er parten van, voor een mooi effect kun je er waaiers van maken.

Ik heb een clafoutis-schaal met boter ingesmeerd en daar de appels over verdeeld en de sap van 2 citroenen daarover heen verspreid.

Strooi vervolgens wat kaneel en wat kardemom over de appels heen, zet dit even aan de kant voor nu.

Neem een steelpannetje met een beetje/scheutje water en de suiker, laat dit op middelhoog vuur smelten tot een mooie karamel  Probeer niet te roeren maar draai wat met je pannetje rond. Let goed op want zodra je karamel bruin word haal het dan onmiddellijk van het vuur af, want het verbrand super snel! (ga ook niet met je vingers proeven! Het is echt LOEIHEET! erger nog het blijft aan je vingers plakken, trust me, bin there, done that! Met als gevolg 2 mooie blaren op me vingers, oops)...

Laat je karamel uitbrubbelen en smelt de boter erin, vervolgens giet je dit gelijkmatig over je appels, ik had in mijn clafoutis-schaal 2 hoeveelheden karamel nodig, maar dat hangt natuurlijk af wat voor schaal je gebruikt.

Rol nu je plakjes bladerdeeg tot een mooie plak die je hele schaal kan bekleden en bestrijk dit met wat ei met wat melk (eggwash).

Zet je tarte tartin voor ongeveer 20 minuten in de oven bij 180°C.

Draai je tarte tartin meteen nadat je hem uit de oven hebt gehaald om op een taartschaal, je bladerdeeg TOP word je bodem!

En dan...... AANVALLUHHHHHHHHH

Ik serveerde de tarte tartin met gewone slagroom, maar Elize serveerde die van haar met kaneelroom, het recept kun je hier vinden.

Anyway, het is al met al een super makkelijke manier van een super snelle maar vooral heerlijke appeltaart!

Jaaaaa, dit word wel een blijvertje!

Ik zou zeggen duik je keuken in, gris appels van je fruitschaal en hup de keuken in NU! Mocht je daar geen tijd voor hebben (wil niet aan geen zin denken want je moet) kijk dan eventjes op de blog van Elize, er staat zoveel lekkers op, zwijmel, daar krijg je gewoon trek en zin in koken van!

Elize maakte van mijn blog de Hartige Spinazie/Ricotta muffins (recept: hier)
echter na 2 pogingen leken dit meer luxe gebakken eitjes/ommeletten! Ze scheef een artikel op haar facebookpagina, hier onder de datum van 30 oktober. Beetje jammer dat ze mislukt waren, maar dat gebeurd! Ik begon bijna aan mezelf en het receptje te twijfelen, maar ze waren eerder al gemaakt en die waren wel gelukt, dus heel gek en vooral sneu voor Elize... Maar aan de andere kant, ik ben en blijf miss baksel dus daar horen ook misbaksels bij toch?

- Eet Smakelijk - 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten