donderdag 3 oktober 2013

Cake in een mok!

Lees ik dat goed? Hoor ik jullie denken...
Ja écht! Goed gelezen, we gaan cake uit een mok maken!

Hoe vreselijk leuk? Ik kwam onlangs dit fenomeen, ja zo kun je het wel stellen, tegen op Amerikaanse pinboards en foodblogs, het is daar echt het nieuwe haken van hier! Ik was meteen nieuwsgierig en moest dat uitproberen natuurlijk!

Bron foto: welke.nl

Het leukste vind ik, naast dat het echt in 5 minuten klaar is, dat je eindeloos kunt variëren! Chocolade/Brownie cake, vanille bosbes cake, cake met frambozen you name it!

Hieronder een aantal receptjes welke ik geprobeerd heb, ik ben er onderhand achter dat de formaat beker én je magetron een grote spelbreker in dit "leuks" is, want is je beker te klein dan heb je een ontplofte cake met zielig hoopje beker, is je beker te klein dan lijkt het super zielig zo van ja, het is cake uit een beker, maar dan nét niet! Dan de instellingen van je magnetron.... diepe zucht.... sommige magnetrons zijn niet zo sterk en andere zijn mega mindy sterk, ik raad je dan ook aan om gewoon rustig het 1 en ander te proberen wat voor jou werkt, in den beginne is het misschien even uitzoeken, maar als je dit eenmaal voor jezelf onder de knie hebt dan tover je binnen 5 min. de lekkerste dingen uit je Tronnetje! Ok, genoeg gebabbelt, klink als me moeder (sorry mam) .... Wat heb je nodig, hoeveel en HOE maak je deze goddelijkheden? Let op!

Chocolade Cake uit een mok:


Bron foto: soirree luxure


Je kunt op internet echt super veel chocolade in een mok receptjes vinden, maar deze werkte voor mij, leuker nog in 1x, ik hoop voor jou dus ook... Super gevaarlijk dat dan weer wel, in een handomdraai kun je aan je chocoladeverslaving vanaf nu voldoen!

Benodigdheden:

- 1 Grote mok;
- 4 el. Bloem;
- 4 el. Suiker;
- 2 el. Cacao;
- Snufje zout echt heeeeel klein beetje;
- 1 ei;
- 3 el. Melk;
- 2 el. Zonnebloemolie;
- Vanille naar smaak;

Cake in een mok wordt direct gemaakt in de mok! (Jippie minder afwas)
Stop eerst alle droge ingrediënten bij elkaar in de mok en meng dit met elkaar.
Vervolgens voeg je het ei en de melk bij je droge mengsel en meng je tot je een klontvrije beslagje hebt.
Dan meng je de olie er ook doorheen totdat deze is opgenomen.

Dan nu het leukste en spannendste gedeelte (tromgeroffel)....

Zet je mok met je goddelijke choco mengsel in de magnetron op de hoogste stand. Afhankelijk van je type magnetron duurt het ongeveer 3/4 minuten. Kijk dus als je dit voor het eerst maakt na 3 minuten of het binnenste gedeelte van je cake al droog is, is dat het geval, dan is je cake klaar en kun je aanvallen!

TIP: echt super lekker met een beetje slagroom... Ook een ideetje is om er nootjes doorheen te doen, pecan of walnoten, leef je uit!

Bosbessen of Aardbeien Cake uit een mok!


Bron foto: kirbiecravings


Het recept voor aardbeien is hetzelfde als voor bosbessen alleen ipv de bosbessen....juist...de aardbeien, joh?

- 1 Grote mok;
- 4 el. Bloem;
- 3 el. Suiker;
- ½ tl. Bakpoeder;
- 1 Ei;
- 3 el. Zonnebloemolie;
- 3 el. Melk;
- Handvol ontdooide of verse bosbessen of aardbeien of zoveel je lekker vind.

De droge ingrediënten m.u.v. de vruchten met elkaar mengen, dan de natte ingrediënten m.u.v. de vruchten mengen tot een klontvrij beslagje, gewoon rechtstreeks in de beker/mok. Dan voorzichtig de vruchtjes erdoor spatelen en in ca. 2 minuten in de magnetron op de hoogste stand bereiden. Check na 2 min. ongeveer of je cakeje al klaar is, hmmmm....Genieten met hoofdletter G!

Nogmaals op internet vind je superveel receptjes over cake in een mok! Mocht jij nou deze receptjes maken of op internet HET recept tegenkomen, deel het gerust hieronder in de comments! Vind ik super leuk!

Ben onwijs benieuwd naar jullie bevindingen van dit gevaarlijke fenomeen! Yum, nooit meer een excuus ik heb niets bij de koffie....tralalalalaaaaa....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten